Завдання Філософії. Ціцерон, Марк Тулій. Знання- Молодим і Літнім!
Філософія. Ціцерон, Марк Тулій.
Знання- Молодим і Літнім!
Історія Філософії
Філософія у Римі за Ціцерона досягає найвищого рівня. Він знав основні вчення грецьких шкіл і міг їх письмово описати. У вищих класах вивчалася грецька філософія. У Римі і у цілій Італії, стажувалися і викладали грецькі філософи і промовці, а поїздка у Грецію завершила освіту молодого римського грека. Він вивчав філософію у Римі і підвищував свій рівень в Афінах і у Родосі.
У 45 років, він починає писати філософію, маючи за плечима життя навчання, що проходило у вільний час.
Ціцерон мав задум писати праці для освіти молоді з філософії для того, щоб вони могли бути вправними у громадському житті. Знання культурного спадку громадянином передбачалося як підготовка до політичної діяльності. Ціцерон не розвиває своєї власної думки, але хоче ввести філософію у навчання правлячих класів і першим це робить. У цьому є прагматизм, але молоді люди із шляхти і з вільних громадян отримують часткові знання, бо кожен із них навчається y різних школах. Ціцерон намагається змінити цю ситуацію: його праці- це праці римлянина, який міркує як римлянин, про грецьку культуру. Оце і є прагматизм. Він або критикує або хвалить грецьку культуру, але у його роботах завше присутнє римське поняття корисності. Ціцерон подивляє грецьку філософію, бо вбачає у ній інструмент для розуміння дійсності, але знаходить хибу у грецьких філософів- тенденцію до кінцевого теоризування на базі самих же цих теорій (він повертається до прагматизму).
Греки майже завжди відокремлювали філософію від конкретної дійсності, не зрозумівши, що вивчення, розмірковування мають необхідність у результаті активної практики. Практична діяльність (політика) - на першому плані, навчання - на другому. Прагматизм і еклетизм - це характерні риси ціцеронської філософії. Філософська позиція Ціцерона близька до позиції Нової Академії і до Ймовірності Філона Ларіського, і Антіока Аскалонського, еклептика.
Академічна ймовірність: згідно з ймовірниками (пробабілістами), не можливо досягнути свідомості відчуттєвого світу, що заснована науково- можна тільки сформулювати різні ймовірні думки.
Еклетизм: тенденція об'єднати в одну філософію деякі пост-арістотелівські філософії.
Позиційно, Ціцерон відкидає догматизм еліністичних шкіл, скептицизм у тому числі. Він забезпечує максимум пластичності філософського дослідження . Філософія не повинна замикатися у межах школи, якщо вона покликана мати зв'язок із дійсністю. Іліністські школи твердили, що філософія має служити у досягненні особистого щастя. Ціцерон каже, що завдання філософії - досягнення особою і державою найкращого стану практичної поведінки, тому філософія має бути гнучкою. Еклетизм намагається поєднати усі школи філософії на базі загальної домовленості і дотримується критеріїв ймовірності, що протиставляється абсолютизації і догматизму. Ціцерон приймає метафізику Платона. Проте він відкидає етичну жорсткість, тобто практикування повинності.
У своїх творах, він критикує позицію аскетизму у політиці і епікурійський гедонізм (ліниве щастя задоволень) - особисте щастя окремої особи. Ціцерон має чисто римський погляд на щастя: задоволення вважалося слабкістю, впаданням у найнижчі інстинкти. Ціцерон вважав, що епікуреїзму не вистачає почуття причетності до громадської діяльності.
Ціцерон розглядає свої філософські твори як загальність грецької філософської традиції. Він викладає латиною грецьку філософську думку з метою ознайомлення з нею римлян.
У праці "Академіка", Ціцерон звертається до гносеології, тобто, до свідомості, мовлячи про яку, він є на позиціях академічної школи, тобто, на позиціях Платона- позиція ймовірності, згідно з якою немає об'єктивного критерію, щоб із впевніністю визначити, що є істинним, а що є ймовірним, те, що є розумово схваленим/затвердженим, ймовірним, що має певний ступінь переконливості.
Ц. також розглядає питання етики у своїх двох великих працях: " Де фінібус гонорум ет мальорум" і "Тосколяне діспутаціонес".
Авторка- Лаура Мара
переклад, переказ та редагування з італійської - Івана Петришина
Для незареєстрованих користувачів є можливість додавати коментарі до основних, що є на сайті. Для активації форми увійдіть, натиснувши на позначку відповідної соцмережі
ОСТАННІ 5 КОМЕНТАРІВ до
ПОЕЗІЇ та ПРОЗИ і до новин
(50 коментарів Ви можете переглянути на
сторінці
"НАШ
ТОП ++")